بستنی برای کودکان

1243

ترکیب یک بستنی سالم عبارت است از شیر، خامه، چربی‌های گیاهی، شکر، یخ، مواد طعم‌دار و رنگ‌های مجاز خوراکی. اگر بستنی در شرایط مناسب و بهداشتی تهیه شود، حاوی ویتامین‌های شیر یعنی و مواد معدنی از جمله سدیم، کلسیم، پتاسیم، گوگرد و فسفر است. بستنی خنک است و یکی از مزایای مصرف آن کاهش دمای بدن در روزهای گرم تابستان و در نتیجه کاهش تعریق بدن است.   جدا از اینکه همه بستنی‌ها دارای مواد افزودنی، اسانس‌‌ها، رنگ‌های خوراکی و نیز شکر هستند، بستنی‌ها را می‌توان به دو نوع عمده تقسیم‌ کرد؛ بستنی‌های شیری و بستنی‌های یخی.  همچنین براساس شیوه تولید بستنی‌های شیری می‌توان آنها را به دو گروه بستنی‌های کارخانه‌ای و بستنی‌های سنتی تقسیم کرد. نکته مهم در خوردن بستنی آن است که کودک به هیچ عنوان آن را گاز نزند. گاز زدن بستنی باعث ترک خوردن و سفیدی دندان‌های کودک می‌شود ضمن آنکه قبل از خوردن نباید مایعات گرم از جمله چای یا شیر داغ مصرف شده باشد. بستنی باید به مقدار کم و به عنوان دسر غذا در نظر گرفته شود. اگر بستنی به صورت متناوب توسط کودکان مصرف شود به دلیل مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارد باعث بی‌اشتهایی کودک می‌شود. به هرحال بستنی هم می‌تواند یه غذا باشد و دارای مقدار قابل توجهی انرژی است. یکی از این منابع انرژی، شکر سرشار موجود در بستنی است. اما مساله اصلی این است که شکر تنها شکر است، نه ویتامینی در آن وجود دارد، نه پروتئینی و نه ماده غذایی مفید دیگری. این شکر باعث می‌شود تا کودک شما، به چرخه‌ی خستگی و گرسنگی دچار شود. هر ۴ اسکوپ بستنی وانیلی، معادل با ۱۴ قاشق غذاخوری شکر دارد. در واقع مصرف روزانه بستنی (به مقدار کم) برای رشد و سلامتی کودک شما مفید است، اما مصرف زیاد آن می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد.

مطالب مرتبط